måndag 26 september 2016

Vilken tejp ska jag använda?

Så var det ju det här med tejp för att märka sina kläder och saker. Man vill ju absolut inte att tejpen ska lossna från sina saker. Då blir inte varan såld och risken finns att säljaren inte får tillbaka den. En gång provade jag en billig maskeringstejp, ullareds tror jag det var, men till min fasa upptäckte jag dagen innan marknaden att nästan all tejp hade krullat sig och var på väg att lossna. Så det var bara att bege sig till färgaffären och köpa ny tejp och märka om allt. Vilken tur att jag upptäckte det i tid.
Så vilken tejp ska man då använda för bästa resultat?

Det finns säkert många bra tejper men de som jag vet sitter och som inte lossnar är maskeringstejp av märket tesa och scotch. Köper du annan tejp än dessa två rekommenderar jag FRYSTEJP och inte maskeringstejp. Vet att många säljare använder frystejp av märket toppits, vilket säljs i de flesta mataffärer. Tejpen ligger då inte bland de andra tejperna vid pappersavdelningen utan vid fryspåsar m.m. (har jag för mig iaf). Tejpen är inte den bästa enl mig men fungerar ok.


Bild lånad från http://finnkina.se/


Min personliga favorit är en maskeringstejp av märket tesa. Den har varit mig trogen i många år och jag har aldrig varit med om att den lossnat. Den är lite dyrare men absolut värd varenda krona. Tesa tejp kan du köpa i vanliga färgbutiker eller i butiker som Hornbach eller Bauhaus. Har du möjlighet att ta dig till de sistnämnda affärerna så rekommenderar jag att köpa den där då den brukar vara billigare där.
Såhär kan tesa tejp se ut:


Bild lånad från http://www.clasohlson.com/

Ett sätt att testa om tejpen är bra är att sätta en bit på tex en jacka över natten. Har tejpen krullat sig lite i kanten eller lossnat lite är det bara att införskaffa en annan tejp. Sitter tejpen fortfarande bra så kommer den hålla under marknaden. Prova gärna att pilla lite på tejpkanten för att se om den lossnar för lätt.


Är du osäker på tejpen kan du gärna märka med två tejpbitar, tex en inuti plagget och en utanpå. Det är mindre risk att den inuti lossnar men är ändå bra att ha en utanpå för att göra det lätt för köpare att se priset. 

Tyvärr har tejp som sitter bra en nackdel, den kan lämna märken på vissa material. Du bör vara extra observant när du märker regnkläder och kläder av fleece/plysch/manchester, detta är material där tejpen lätt kan lämna märken. Tips är då att sätta märkningen på insidan av plagget istället.

Tyvärr händer det ibland att märkningen lossnar från kläderna eller sakerna och då kan vi tyvärr inte sälja dem. Eftersom vi då inte vet vilken säljare som ska ha försäljningsbeloppet. Kläder och saker som saknar märkning kommer under marknadsdagarna läggas undan. Vid utlämningen kommer de placeras på ett speciellt ställe där säljare får kolla om några av deras saker är utan märkning.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar